Cara menghidupi

Kekasihku. Terkadang hidup bukan soal yang kita inginkan. Bukan soal pekerjaan yang kita jalani, harapan yang kita yakini, impian yang ingin kita capai. Bukan soal janji-janji yang dibuat orang lain atas kita.

Janji akan menutupi janji yang lain. Keyakinan suatu hari akan pudar. Impian silih berganti. Waktu berlalu kadang terlalu cepat sampai kita lupa untuk menghidupi hidup dengan cara yang lain.

Siapa yang meyakini putih selalu lebih indah daripada hitam? Hanya jika kita melihat, kekasihku, langit berbintang lebih indah daripada cahaya yang menyilaukan. Atau bagaimana kita menggabungkan putih bersama hitam? Seperti goa gelap dengan sinar yang masuk. Kita menyebutnya sempurna.

Kekasihku. Tidak usah bersusah payah. Terkadang lebih baik kita membiarkan hidup datang dengan caranya sendiri. Usai akan jadi milik waktu yang tidak berbelas kasih. Kita menutup mata membiarkan cahaya membelai kelopak mata. Membiarkan wajah kita menjadi pertemuan hitam dan putih. Melebur menjadi satu dan berjalan seirama.

Comments